Øving 3: DELTA – Strategi for Kvarteret i sosiale medier

Oppgaven denne gangen var å utforme en strategi for bruk av sosiale medier i en bedrift eller organisasjon. Jeg ble med i en gruppe der vi bestemte oss for å undersøke hvordan Det Akademiske Kvarter tar i bruk sin offisielle nettside, Facebook, Twitter og YouTube. Videre diskuterte vi hvilke tiltak Det Akademiske Kvarter (heretter Kvarteret) burde gjøre for å engasjere seg mer i sosiale medier. Et av målene for strategien som vi utformet var å bedre informasjonsflyten mellom Kvarteret og brukerene, i tillegg til å reklamere for det som studentenes kulturhus har å tilby. Vi definerte målgruppen for strategien til å være studenter mellom 18 og 30 år.

1. Samle alle «fans» på en Facebookside – Da vi undersøkte hvordan det stod til med Kvarteret på Facebook, ble vi litt forvirret da vi fant to nesten like sider med navnet «Det Akademiske Kvarter». Det ble fort klart at den ene var en profilside, altså opprettet som en person, og den andre var den antakelig nyere og mer offisielle fansiden. Som første punkt på vår plan satte vi derfor at Kvarteret burde fokusere aktiviteten på sistnevnte, og deaktivere personprofilen.

NB: En eller annen gang mellom 3. september og skrivende stund, har Kvarteret gått inn og gjort nettopp dette. Tiltaket er sannsynligvis et resultat av dette forslaget, som ble rettet mot Kvarteret sin Twitter-profil den 14. september.

2. Legge inn Twitter-feed på offisiell nettside/blog – En som søker etter Kvarteret med Google vil få www.kvarteret.no som første søketilslag. Den offisielle nettsiden som da kommer opp er jo generelt informerende og oversiktlig, men man må lete litt for å finne ut at Kvarteret finnes på både Twitter og Facebook (linkene finnes under Kontakt oss-seksjonen). Ved å ha en Twitter-feed på den offisielle nettsiden, vil det være enklere for besøkende å få med seg det aller siste som skjer. Nettsiden blir forøvrig sjeldent oppdatert med nyhetsartikler. Disse blir hentet inn fra en wordpress-blog som også styres av Kvarteret, og blir kalt for «Det Akademiske Kvarters internavis». Den virker jo ikke så veldig intern egentlig?

3. Utdeling av billetter til konserter, evt. kuponger for gratis middag – Stort sett alle liker såkalte «giveaways». Det er lite som frister mer enn muligheten til å få noe gratis ved hjelp av et museklikk eller å svare på et enkelt spørsmål. Det ble også påpekt i gruppen at mange studenter som ikke har vært innom Kvarteret rett og slett ikke vet at man kan kjøpe seg en brukbar og billig middag i kaféen. For å finne menyen til Kvarterets kafé, må man først klikke seg inn på «Rom» på den offisielle nettsiden, deretter scrolle ned til informasjonen om Stjernesalen og så klikke seg inn på en bitteliten link. Dersom kafédriften hadde blitt eksponert oftere gjennom Twitter og Facebook, hadde kanskje også besøkstallet økt.

4. Bruke YouTube på en produktiv måte – Per i dag er hovedvideoen på Kvarteret sin kanal en noe kjedelig presentasjon av romfordelingen på selve huset.  Faktisk er det bare lastet opp to videoer fra Kvarteret sin side, den andre er en «stumfilm»som reklamerer for Immaturus og stykket «Den Skallede Sangerinnen». Under Kvarterets favoritter ligger fem andre promofilmer som er relatert til det midlertidige Kvarteret i Nygårdsgaten 2 og gjenåpningen av Kvarteret i februar i år. Det er kanskje lett å glemme at YouTube også er et sosialt medium? Kvarteret på YouTube har en person som abonnent, og den mest viste videoen har bare 707 visninger (promovideoen som har litt under 1.150 visninger er ikke lastet opp av kanalen Kvarteret). Våre forslag er å legge ut korte stemningsrapporter fra konserter, informasjonsfilmer om hvordan en kan engasjere seg og jobbe på Kvarteret og forhåndsomtaler eller reklamer for andre kulturarrangement som blir holdt på huset. Nå er det jo sånn at BSTV ofte lager gode reportasjer fra det som skjer på Kvarteret, så kanskje det er derfor de selv ikke er så aktive på videofronten?

5. Delta mer, informere mer og oftere – Som Jill Walker Rettberg sa på forelesningene, «brukere av sosiale medier liker å være de som får informasjonen først». Mange studenter bruker Twitter med smartphones og vil derfor kunne ta turen innom Kvarteret dersom de finner ut at det skjer noe interessant via en twitteroppdatering. Vi fant ut at Kvarteret hadde en tendens til å oppdatere Twitter med rundt 8 til 10 dagers mellomrom i august. Da ble det også lagt ut to-tre oppdateringer i slengen.  Det har selvsagt bedret seg litt etter at semesteret har komt skikkelig igang, men er fremdeles ikke optimalt.

Konklusjon:
Det viktigste punktet i denne strategien er nok nr. 5. Dersom Kvarteret blir mer aktive i sosiale medier  vil følgere på Twitter og de som liker Kvarteret sin Facebook-side oftere bli påminnet at det «skjer noe». Jeg kan jo spekulere i om det kanskje kan ha en underbevisst effekt, og at det på mystisk vis vil øke besøkstallene til Kvarteret, men det er nok dessverre ikke mitt fagfelt. Uansett vil Kvarteret kunne ha en sterkere tilstedeværelse i sosiale medier ved å ta i bruk dette og de foregående punktene, og det vil føre til at tilhengerskaren på Facebook blir større og følgere på Twitter blir flere. Kommunikasjon og dialog er viktig for både faste og fremtidige brukerene av studentenes kulturhus. Kvarteret har allerede dekt et grunnleggende behov, men det er alltid rom for forbedring!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Øvinger og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Øving 3: DELTA – Strategi for Kvarteret i sosiale medier

  1. Tilbaketråkk: Sosial mediestrategi for Kvarteret | Fhdikult110's Blog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s