Undersøkelse om journalister og bruk av sosiale medier

Jeg snublet over en artikkel om problemstillingene journalister støter på i møte med sosiale medier. Resultatet av en undersøkelse med samme tema ble lagt frem på sommerkonferansen 2010, og linket til via artikkelen. Sommerkonferansen blir arrangert av Norsk Redaktørforening, Mediehøgskolen Gimlekollen og Universitetet i Stavanger, og ble i år holdt i Kristiansand. Hovedfokuset er faglig påfyll for pressefolk og journalister, og et av årets temaer var sosiale medier. Undersøkelsen skulle bl.a. utrede om sosiale medier fungerer som nyttige kilder og journalistiske verktøy, eller om de bare er unyttig tidsfordriv.

En PDF som presenterer funnene i undersøkelsen er tilgjengelig til nedlasting gjennom en link i denne artikkelen. Artikkelen forteller oss at Facebook er det dominerende sosiale mediet blant journalistene. 8 av 10 spurte hadde Facebook-profil, mens 57% av disse var innom på daglig basis. Blogging er derimot er lite brukt, det er bare 17% av de spurte journalistene som har en personlig blogg.

Artikkelen på Norsk Journalistlag sine nettsider forteller at nesten halvparten av de spurte journalistene mottar tips via sosiale medier. Det råder likevel usikkerhet om hvordan man skal forholde seg til sosiale medier, og hvordan en kan skille mellom journalistrollen og privatpersonrollen på f.eks. Facebook. Det virker som mantraet «Vær sosial og varsom» er oppfordringen til de som bruker sosiale medier i jobbsammenheng.  Et marginalt flertall av journalistene er enig med at retningslinjer for bruken av sosiale medier bør legges til i Vær Varsom-plakaten, noe som jeg kan si meg enig med.

Bokskap har skrevet en bloggpost om Personvern i sosiale medier, der hun også nevner kontroversen som oppstod da iTromsø hentet et sitat fra den lukkede Facebook-profilen til Eirik Junge Eliassen. I dette tilfellet var det flere faktorer, som f.eks. at teologistudenten hadde ca. 2700 venner på sin Facebook-profil, som gjorde at iTromsø ikke ble dømt for brudd på god presseskikk. PFU godkjente også at lokalavisen Grimstad Adressetidende hadde brukt et privat bilde fra Facebook for å illustrere en artikkel. Et utdrag fra PFU sin uttalelse om saken sier:

«På prinsipielt grunnlag vil utvalget understreke at de samme presseetiske varsomhetskrav som ellers, naturligvis også må gjelde i forhold til materiale som gjøres allment tilgjengelig via internett. En stor del av Norges befolkning er i dag daglige brukere av nettsamfunnet Facebook, og brukerne må derfor være klar over at informasjonen som publiseres der, kan komme offentligheten i hende. Facebook er i den forstand et massemedium som det i utgangspunktet må kunne siteres fra.»

I dette tilfellet var konklusjonen at bildet var relevant for saken, og var dessuten ikke «belastende eller krenkende» for de personene som var avbildet.

Det er interessant å se at journalister og aviser engasjerer seg i hva muligheter sosiale medier tilbyr, samtidig som de diskuterer retningslinjer for bruken av Sosiale Medier. Syns du slike retningslinjer bør føyes til i Vær Varsom-plakaten? Er du enig i PFU’s avgjørelse i de to nevnte sakene?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Påfyll om sosiale medier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s