MysteryGuitarMan og CNN

Skjermbilde hentet fra MysteryGuitarMan sin video på YouTube ved navn "Desert Duel"

Jeg er LITT hekta på YouTube. Noe av det første jeg gjør etter å ha satt meg ned foran datamaskinen, foruten å sjekke Facebook, er å sjekke om det har komt nye YouTube-videoer fra de kanalene jeg abonnerer på.

Det jeg setter mest pris på av det som fins på YouTube er den ekstreme mengden med kreative videoer. I min liste med abonnementer er f.eks. TechWaffle, freddiew, MysteryGuitarMan og CookingWithDog. Jeg kunne godt tenkt meg å skrive mer om hver av disse populære YouTube-kanalene, men det må nok vente til en senere bloggpost. Jeg vil i stedet skrive kort om et TV-innslag med MysteryGuitarMan, og en statusoppdatering på Facebook-fansiden hans.

I denne statusoppdateringen linker MysteryGuitarMan til denne CNN-reportasjen, i tillegg til en video der han blir intervjuet av CNN (spol til 3 minutt og 18 sekunder for bare å se intervjuet).

YouTube-partnere mottar en viss prosent av det som YouTube tjener på reklamer. Derfor kan de som driver de mest populære kanalene og produserer flest videoer dermed tjene nok til å drive med hobbyen sin på fulltid. MysteryGuitarMan har en av de mest populære kanalene på YouTube, som for tiden er på plass nr. 6 i kategorien «Flest abonnenter på verdensbasis». Jeg tolker det slik at drivkraften hans tross alt ikke er pengene han tjener, men den  gleden det er å kunne vise en kul video som folk aldri har sett før. I tillegg er han villig til å fortelle om og dele teknikkene han bruker, slik at andre kreatører kan ha det gøy med å lage lignende videoer. Jeg synes derfor det er genialt at YouTube setter MysteryGuitarMan, og andre «YouTubers» i stand til å leve av å være en kreativ musikk- og videokunstner.

CNN-intervjueren forenkler derimot konseptet for mye, samtidig som han fokuserer veldig på hvor mye en kan tjene på YouTube. Personlig syns jeg at han oppfører seg litt som en drittsekk, og mange av de 146 kommentatorene på den nevnte statusoppdateringen syns noe i samme retningen. Det du finner på YouTube er sant nok alt fra meningsløse (men morsomme) videoer av katter, til folk som viser fantastiske skills. Jeg er uansett glad for at YouTube virker som en katalysator for kreativitet, inspirasjon og skaperglede. Hva syns du er «poenget med YouTube»?

Dette innlegget ble publisert i Påfyll om sosiale medier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

