Weezer og «The YouTube Invasion»

Manipulert skjermdump fra Davedays’ video «Rock Paper Scissors Shoot with Weezer!»

For ei god stund siden oppdaget jeg at bandet Weezer dukka opp i en video fra Ray William Johnson på YouTube. Jeg tenkte ikke så mye over det før jeg så at bandet også hadde gjesteroller i videoserien «The Annoying Orange». Etter et kjapt google-søk skjønte jeg at Weezer hadde «utnyttet» mange av de mest populære kanalene på YouTube for å skape oppmerksomhet rundt seg selv og det nye albumet «Hurley».

Her er en liten oversikt over de videoene som Weezer hadde gjesteroller i (antallet visninger i parantesene er fra 10. okt. kl. 23.00):

DANGER MEETS WEEZER!!! – Onision (331.265)

Annoying Orange Wazzup 3: Bonsai Tree – The Annoying Orange (2.776.847)

I spanked Weezer! – Hot For Words (757.742)

Rock Paper Scissors Shoot with Weezer! – Dave Days (344.280)

Auto-Tune the News #13: driving. stripping. swinging. (ft. Weezer) –  Auto-Tune the News (The Gregory Brothers) (1.854.270)

Fred and Weezer Go to the Moon! – Fred (1.530.889)

«CHAOS» SONG BY TAY ZONDAY FEAT. WEEZER! – TayZonday (356.865)

How To Be Tight (Episode 3) – MagicHugs (162.071)

USofAnderson.com: Making MEMORIES with WEEZER – USofAnderson (47.547)

Anastasia! (ft Weezer): The Key of Awesome #28 – barelypolitical (863.411)

Ray It Ain’t So – Ray William Johnson (4.011.602)

Kanye West ft Beyonce «See Me Now» (Official Music Video) SPOOF – Snuggie Song – KEEPtheHEAT (887.326)

Weezer plays «Kiss shreds» – Singalong – STSanders (98.985)

Weezer har skjønt og tatt i bruk det store potensialet YouTube har som et sosialt medium. Det er heller ikke første gang de har gjort et lignende stunt. Første gangen var det med bl.a. YouTube-sensasjonene Numa Numa Guy, Afro Ninja og Mentos og Cola-light eksperimentene i musikkvideoen til Pork And Beans i 2008.

Bandet OK Go, som ofte blir omtalt som «det bandet med tredemøllene», drar nytte av YouTube på samme måte. OK Go har gjentatt suksessen flere ganger i nyere musikkvideoer og det virker som om de stadig prøver å overgå seg selv. I Wikipedia-artikkelen om OK Go (10. okt. 2010 kl. 18.34) leser vi :

«OK Go has earned considerable fame for their creative but often low-budget music videos, most which have been promoted through Internet video sharing sites like YouTube. Many of these have become viral videos; the 2006 video for «Here It Goes Again», where the band performed a complex routine with the aid of motorized treadmills, has received over 50 million views four years later.»

«The YouTube Invasion», som Weezer selv kalte prosjektet, fungerte som et publisitetsstunt og går under kategorien Viral marketing. De forskjellige videoene har et samlet visningstall på over 14 millioner. Det blir linket til både weezer.com og iTunes Store i mange av infoboksene som hører til videoene. Det er jo nødt til å ha hatt en positiv effekt på hvor mange som har kjøpt albumet «Hurley»?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Påfyll om sosiale medier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s